Vragen en antwoorden hack ROC Mondriaan

[Update 23 september 2021]

Door de nasleep van de hack van 21 augustus, verloopt het onderwijs anders dan je van ons gewend bent. Gelukkig zijn we er samen met onze studenten en docenten in geslaagd om wel met het schooljaar te starten. Maar we realiseren ons dat deze situatie veel vraagt van flexibiliteit, creativiteit en begrip van onze studenten. Daar willen we hen heel hartelijk voor bedanken.

Omdat onze docenten alle techniek en applicaties nog maar beperkt kunnen gebruiken, zal het nog even zoeken blijven hoe we de lessen zo goed mogelijk organiseren de komende tijd. Maar samen komen we een heel eind.

Om iedereen zo volledig mogelijk te informeren vind je hieronder een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden. Als er nieuwe informatie is of er zijn wijzigingen, maken we een update. Dit hoor je via de school en onze social mediakanalen.

Inmiddels is er meer informatie bekend over de hack die Mondriaan heeft getroffen. Hier vind je antwoord op de veelgestelde vragen rondom de hack en het onderwijs.

VRAGEN OVER DE HACK

Wat is er aan de hand?

ROC Mondriaan heeft te maken met een hack. Inmiddels weten we dat de hackers informatie hebben gepubliceerd op het internet. Wij hebben hiervan melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en aangifte gedaan bij de politie.

Is er losgeld gevraagd en gaan jullie die betalen?

Ja, er is losgeld gevraagd. In overleg met de autoriteiten, waaronder het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, hebben we besloten om hier niet op in te gaan. Omdat wij een onderwijsinstelling zijn die gefinancierd wordt met publiek geld, voelen wij een verantwoordelijkheid om hier op een goede manier mee om te gaan.

Welke gegevens zijn er gelekt?

We weten dat het om een grote hoeveelheid data gaat. Een gespecialiseerd IT-bedrijf onderzoekt de precieze aard en omvang van de gepubliceerde data. Dat kost tijd.

Hoe zit het met mijn gegevens? Zijn die nog veilig?

Op dit moment wordt onderzocht om welke gegevens het precies gaat. Magister is in ieder geval niet getroffen. De hackers hebben geen toegang gehad tot deze omgeving. Cijfers en eerder behaalde resultaten zijn dus nog steeds beschikbaar. Als mijn gegevens zijn gelekt, wat gaat er dan gebeuren? Zodra we precies weten om welke informatie het gaat en wie het betreft, hoor jij dit van ons. We helpen je natuurlijk waar we kunnen om eventuele schade te beperken.

Wat kan ik zelf doen?

Dringend advies: ga in ieder geval niet zelf op zoek naar de gepubliceerde gegevens. Het is namelijk niet uit te sluiten dat de bestanden geïnfecteerd zijn met malware. Het openen van bestanden kan schadelijke gevolgen hebben voor je device. Daarnaast kunnen we niet uitsluiten dat Mondriaan e-mailadressen zijn gelekt. Daarom geven we je de volgende tips mee:

  • Wees extra alert op verdachte signalen zoals phishing mails. Klik nooit op links uit verdachte e-mails.
  • Gebruik je je Mondriaan wachtwoord voor andere websites? Pas deze wachtwoorden dan aan.

Denk ook aan de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen:

  • Zorg voor een up-to-date antivirusprogramma.
  • Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten. Bijvoorbeeld social media en e-mail accounts.

Hoe zorgen jullie ervoor dat dit niet nog een keer gebeurt?

Beveiliging van data en bedrijfssystemen heeft onze voortdurende aandacht. 100% veiligheid bestaat niet; hackers vinden altijd een achterdeur. De afdeling ICT is hard bezig om de beveiliging van gegevens verder te verbeteren. Zo wordt voor studenten een tweestaps-verificatie (Multifactor Authenticatie (MFA)) ingevoerd, studenten ontvangen hierover binnenkort meer informatie.

Hoe lang gaat dit duren?

Het zal een aantal weken duren voor onze systemen weer helemaal opnieuw zijn opgebouwd. Bij het nieuwe systeem staat de veiligheid voorop. Om ervoor te zorgen dat de lessen zoveel als mogelijk gewoon door kunnen gaan, zorgt ICT ook voor verschillende korte termijn oplossingen. Uiteraard houden we jullie op de hoogte van de stappen die hierin worden gezet.

INFORMATIE OVER HET ONDERWIJS

Hoe krijg ik informatie over rooster, lessen en andere schoolzaken?

Al deze informatie ontvang je via de scholen zelf. De systemen zijn nog onbereikbaar daarom kan dit anders gaan dan gebruikelijk. Je kunt telefonisch, via WhatsApp of per sms op de hoogte gehouden worden door jouw school. Houd ook de social media kanalen van jouw school goed in de gaten.

Gaan de examens nog door?

Ja. De examens gaan door.

Hoe neem ik contact op met mijn school?

Je kunt telefonisch contact opnemen. Ook beschikken steeds meer scholen over een algemeen mailadres dat bereikbaar is. Contactgegevens vind je hier. Je kunt natuurlijk ook langskomen. De scholen zijn open en de administratie daar kan je verder helpen.. Verder kun je mailen naar het algemene mailadres: info@rocmondriaan.nl.

Is er wifi op school?

Vanaf maandag 6 september is er voor studenten een wifi netwerk beschikbaar. Het wachtwoord krijg je via je school.

Wanneer kan ik weer inloggen?

Vanaf dinsdag 28 september krijgen alle studenten die vorig schooljaar al bij Mondriaan studeerden, een nieuw wachtwoord. Dit zijn dus vrijwel alle 2e, 3e en 4e jaarsstudenten, maar ook 1e jaarsstudenten die vorig schooljaar tussentijds zijn gestart.

Hoe zij hun nieuwe wachtwoord krijgen, horen zij via hun school. Met het nieuwe wachtwoord, krijgen zij weer toegang tot Office365. Dus tot applicaties zoals Teams, Word en Outlook. Voorlopig kunnen zij alleen de webversie gebruiken via portaal.rocmondriaan.nl.

Onze ICT-afdeling is druk bezig dit ook te regelen voor de 1e jaarsstudenten en andere studenten die dit schooljaar zijn gestart bij Mondriaan. Dat kost iets meer tijd.

Studenten gaan gebruik maken van Multifactor Authenticatie (MFA). Een tweestapsverificatie die ervoor zorgt dat inloggen veiliger wordt.

Welke devices of apparaten mag ik gebruiken om in te loggen op het systeem?

Als je een nieuw wachtwoord hebt, kun je je eigen laptop en andere devices zoals een telefoon en tablet gebruiken.

Heb je een laptop van ROC Mondriaan? Dan mag je die nog niet gebruiken. Daarover hoor je later meer.

INFORMATIE OVER STUDIEKEUZE EN STUDIEKOSTEN

Ik heb nog geen keuze gemaakt in wat voor opleiding ik ga doen of ik ben op zoek naar extra hulp tijdens mijn studie, waar kan ik terecht?

Voor algemene vragen over opleidingen, studiekeuze of extra ondersteuning voor of tijdens je opleiding kun je terecht bij het Studie Info Punt (StIP). Deze is tijdelijk te bereiken via: 088 666 2000 of 06 34520313.

Waar kan ik terecht met vragen over de tegemoetkoming van de studiekosten?

Met vragen over het collegegeld of de tegemoetkoming van de studiekosten kun je telefonisch contact opnemen met: 06 48429318 of 06 28075030.