Docent

Docent

Het leukst vind ik het werken met studenten die zich verder willen ontwikkelen in hun beroep

“Dertig jaar geleden werkte ik voor een klein opleidingsinstituut voor de ziekenhuizen en de verpleeghuizen in de Drechtsteden. Met het ontstaan van het roc in de jaren negentig fuseerden alle soorten opleidingen in de zorg tot één opleiding. Zo kwam ik in het mbo terecht. Ik heb ik die tijd les gegeven op verschillende locaties. Daarnaast zijn er nog veel andere taken waar ik zelf uit kon kiezen. Ik heb me met van alles beziggehouden, zoals bijvoorbeeld met BHV, projectonderwijs, met de stages en nu met de studieloopbaanbegeleiding. Hierdoor heb ik mijn werk nooit als saai ervaren.” Monique van Slobbe is docent op de School voor Zorg en Welzijn Leiden.

Lekker veel afwisseling

“Binnen Mondriaan kan je je eigen pad volgen. Jaren heb ik gewerkt met studenten uit de grote steden. Nu werk ik juist met studenten van buiten de Randstad. Ook vind ik de afwisseling fijn van jonge studenten naast oudere bbl-studenten, dat zijn medewerkers van organisaties die één dag per week hun les bij ons volgen. Het leukst vind ik het werken met studenten die zich verder willen ontwikkelen in hun beroep. Het geeft me voldoening om daar aan mee te werken en te zien hoe ze groeien.”

Niets is onmogelijk

“Ik volg jaarlijks trainingen om op de hoogte te blijven van de inhoud van mijn lessen. Mondriaan heeft een eigen academie met veel scholingsmogelijkheden. Mijn managers stimuleren dat ik hieraan mee doe. Ik krijg nooit te horen dat iets niet mogelijk is. Mijn werkdag zit er om vijf uur op. Hierdoor heb ik in de avond genoeg vrije tijd. En dan zijn er in een schooljaar natuurlijk veel vakanties. Het was fijn er voor mijn kinderen te zijn toen ze nog jong waren. Nu geniet ik er nog steeds van, ik denk niet dat er een baan is waarin je zoveel vakanties hebt.”

Praktijk gestuurd leren

“Mijn toekomstplan is om binnen Mondriaan een energieke docent te blijven. Op de Vondellaan, waar ik nu werk, zijn we volop bezig met praktijk gestuurd leren. Het onderwijs verandert mee met de wensen van de praktijk en de student zodat er een dynamische klas ontstaat. In april ga ik hier als docent (lees coach) mee starten. Ik spring er gewoon in en ga zien wat er gebeurt. Helemaal niet saai toch!”