Docent wiskunde

Docent wiskunde

Er is echt geen dag hetzelfde

“Ik ben toevallig bij Mondriaan terecht gekomen. In 1991 zag ik een advertentie dat de ISKV (Internationale schakelklas voor volwassenen) een docent scheikunde zocht om hoger opgeleide buitenlanders te laten wennen aan hoe scheikunde in Nederland wordt gegeven. Na enkele fusies kwam ik terecht bij het VAVO, het middelbaar onderwijs voor (jong-)volwassenen. Mijn functie is eigenlijk altijd dezelfde geweest, docent scheikunde met enkele uitstapjes naar biologie en natuurkunde. In 1997 waren er geen uren scheikunde voor mij beschikbaar en had ik de keuze tussen eervol ontslag of een heuse wiskundeklas (een heel jaar lang) op de mavo. Het werd het laatste, daar hoefde ik niet lang over na te denken.” Herman Laterveer is docent op de School voor VAVO Haaglanden.

Maatwerk leveren

“Het boeiende zit ’m in alle aspecten van de omgang met de leerlingen. Leerlingen bij het VAVO zijn afkomstig van talloze middelbare scholen in Den Haag en omstreken (en daardoor soms uit de meest uiteenlopende landen ter wereld). Het is veel meer maatwerk leveren dan op een gewone middelbare school. Leerlingen hebben ook veel uiteenlopende problemen en andere redenen waarom ze naar het VAVO komen. Er is echt geen dag hetzelfde.”

Iets betekenen voor leerlingen

“Het VAVO heeft een directie die ervan uitgaat dat een docent zelf wel weet hoe hij/zij het beste lesgeeft. In tegenstelling tot wat bij veel andere scholen het geval is, krijg je niet van bovenaf te horen hoe je een les moet inrichten. Wat het meest motiveert is dat je iets betekent voor leerlingen met doorgaans meer en ernstigere problemen (en dan niet alleen met betrekking tot school) dan de gemiddelde middelbare school leerling, en dat in een belangrijk stadium van hun leven waarin in korte tijd veel veranderingen op allerlei gebied optreden.”

Vraagbaak voor nieuwe docenten

“Bijzondere toekomstplannen heb ik niet. Ik moet nog zes jaar tot mijn pensioen en het lesgeven bevalt mij zo goed, dat ik er voorlopig over denk om na mijn pensioen gewoon door te gaan met lesgeven. Met al mijn ervaring ben ik intussen een vraagbaak voor nieuwe docenten en ik hou ervan om veel ervaring, die bij mij in mijn hoofd zit opgesloten, maar nergens op papier staat, met hen te delen.”