Onderwijsassistent

Onderwijsassistent

“Ik zit nu in het derde jaar van de opleiding Onderwijsassistent en ik wil volgend jaar door met het hbo. Niet de pabo, maar de lerarenopleiding Engels. Al jaren vind ik de Engelse taal en literatuur interessant. Op de middelbare school had ik er nooit moeite mee en leerde extra snel door thuis veel films zonder ondertiteling te kijken. Ik heb thuis een boekenkast vol met boeken van Engelstalige schrijvers. Vooral Stephen King lees ik erg graag.” - Evin (23) doet het laatste jaar Onderwijsassistent op de School voor Pedagogische en Sociale beroepen.

Van kinderen naar bijna-volwassenen

“Natuurlijk had ik ook voor de pabo kunnen kiezen, maar ik geef toch liever les aan middelbare scholieren. Ik heb een broertje van 16 en zo weet ik dat het voor mij veel makkelijker communiceren is met die leeftijdsgroep dan met jonge kinderen. Pubers hebben hun issues, maar ze weten wel meer en zitten in een periode waarin ze zichzelf als mens leren kennen. Je ziet ze groeien, op de middelbare school komen ze als kinderen binnen en gaan ze als bijna-volwassenen weer weg. Ik vind het heel mooi om dat proces van dichtbij mee te maken.”

Stagelopen bij verschillende scholen

“Ik heb inmiddels al drie stages achter de rug, in het eerste jaar werkte ik op een basisschool in Escamp, in het tweede jaar op een basisschool in het Statenkwartier en in het derde jaar op een middelbare school in de onderbouw van het havo/vwo. De laatste stage was met de doelgroep waar ik zelf uiteindelijk ook mee wil werken. De ervaring met het basisonderwijs was super en het waren twee heel verschillende scholen. Op de school in het Statenkwartier zaten veel kinderen van hoogopgeleide ouders en die kinderen luisterden vaak wel wat beter. In Escamp was dat soms wat minder, maar dat maakte het zeker niet minder leuk of interessant. Ik heb op allebei de scholen een heel leuke stageperiode gehad.”

Bijna afgestudeerd

“Het lijkt me erg leuk om snel voor de klas te staan. Op dit moment ben ik mijn scriptie aan het afronden, die gaat over de verschillen tussen jongens en meisjes in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Meisjes presteren dan vaak beter en ik heb onderzocht hoe dat precies zit. Het is ingewikkeld om het nu snel uit te leggen, maar het heeft met de ontwikkeling van de linker- en de rechterhersenhelft te maken. Kort gezegd onderschatten meisjes zichzelf vaak, daardoor besteden ze veel tijd aan hun huiswerk. Terwijl jongens zichzelf juist nogal eens overschatten en minder aan school doen. Goed om rekening mee te houden als ik straks zelf voor de klas sta!”

Ik heb een heel goede tip voor iedereen, waar dan ook, wanneer dan ook: Lees meer boeken.

De tip van Evin