Raaed

Raaed

“De vingers aan je hand zijn ook niet allemaal hetzelfde. Dat geldt ook voor de mensen die uit het buitenland naar Nederland komen.” Raaed wist dat als hij ‘gewoon’ online zou solliciteren hij toch het risico liep eerst te worden gezien als naar Nederland gevluchte Syriër en pas dan als de gekwalificeerde docent wiskunde die hij is. Raaed werkt sinds twee jaar als onderwijsassistent bij de ISK/ESK (Internationale/Entree Schakelklas).

“Toen ik in Den Haag kwam wonen, kreeg ik allerlei brieven van de gemeente dat ik moest gaan werken. Ik kon hier gaan schoonmaken en daar gaan schoonmaken. Maar dat wilde ik niet. Ik wilde wel werken, graag zelfs. Ik heb toen gezegd ‘geef me één maand, dan regel ik het zelf’. Op de site van Mondriaan werd een docent rekenen gezocht. Gelukkig kende ik via het Rode Kruis, waar ik vrijwilliger was, iemand die me kon introduceren. En nu sta ik voor de klas en geef ik rekenen. Ik ben heel blij dat ik bij Mondriaan werk en dat mensen als Gaby en Marie José vertrouwen in mij hebben gehad. Hopelijk kan ik hier blijven werken als mijn tijdelijke contract voorbij is.”

Raaed kwam drie jaar geleden naar Nederland en ziet volop verschillen tussen scholen in Syrië en Nederland. “Het wiskundeonderwijs in Syrië is beter en moeilijker dan hier. Hier is er veel meer vrijheid in de school. Dat vind ik niet altijd beter. Het respect van leerling naar docent mag soms wel wat meer zijn. En bij mij leveren studenten bij binnenkomst in de klas als eerste hun telefoon in. Ik probeer rekenen op een vrolijke manier te geven, maar leerlingen moeten er wel hun aandacht bij hebben. Dat lukt niet als je steeds naar berichtjes gaat kijken op je telefoon. Ik gebruikte pas in het eerste jaar van de universiteit een rekenmachine. Hier doen studenten dat meteen. Dan hoeven je hersens niets te doen, want de rekenmachine doet het werk.”

Binnen ISK/ESK geeft Raaed rekenen aan nieuwkomers, mensen die hier pas heel kort of hooguit een paar maanden zijn. “Soms gaat het om mensen die hoog opgeleid zijn en soms zijn het leerlingen die voor het eerst naar school gaan of door de oorlog lang niet naar school konden. Wij maken klassen ingedeeld op taalniveau en daar zitten beide groepen in. In mijn lessen moet ik daar dus goed rekening mee houden.” Naast rekenen is Raaed ook betrokken bij het verzuimteam en valt hij soms in voor collega’s. “We hebben hier bijna elke week een teamvergadering, waarin we dingen bespreken over de school of over leerlingen. Ik vind dat heel mooi. Dat deden we zo niet in Syrië.”

Bij zijn eigen studiekeuze speelde voor Raaed een paar duidelijke punten. “Vraag jezelf af of je van die opleiding houdt. Want alleen als dat zo is, heb je zin om te werken. Ga proefstuderen. In Syrië bestond dat niet, maar dat zou ik hier iedereen aanraden. En kijk ook of er kans is op werk. Gelukkig is er nu een tekort aan reken- en wiskundedocenten. Dus wat dat betreft zit ik goed.”

Lees hieronder de tip van raaed.

Het wiskundeonderwijs in Syrië is beter en moeilijker dan hier.

Raaed Awad werkt sinds twee jaar als onderwijsassistent bij de ISK/ESK (Internationale/Entree Schakelklas)

De tip van Raaed


*“Vraag jezelf af of je van die opleiding houdt.”*

Geïnteresseerd in verhalen van studenten en alumni?

call to action knop