Woensdag was de lancering van de campagne #GoedGenoeg in de kantine van onze locatie aan het Leeghwaterplein. In samenwerking met jongerenorganisatie Young Impact en MDT (maatschappelijke dienst tijd) is de #GoedGenoeg-campagne gelanceerd om het onderwerp bespreekbaar te maken tijdens de les.
Het bijbehorende lespakket zoomt in op de oorzaken van prestatiedruk en biedt handvatten om daarmee om te gaan. Er komen ervaringsdeskundigen aan het woord en jongeren worden gestimuleerd om ervaringen met elkaar te delen. De inhoud is opgezet met behulp van Thijs Launspach, psycholoog en schrijver van het boek 'Je bent al genoeg’. Docenten kunnen de les zelf geven of ervoor kiezen om deze kosteloos door een Young Impact-trainer in de klas te laten verzorgen.
Met het lespakket en een social media campagne worden jongeren nu opgeroepen om mee te doen met de #GoedGenoeg challenge. Door het hele land gaan jongeren elkaar complimenten geven om daarmee de boodschap te verspreiden dat iedereen al ‘goed genoeg’ is.
Woensdag gingen ruim vierhonderd studenten uit veertien verschillende klassen al aan de slag met het lespakket, er werd massaal invulling gegeven aan de #GoedGenoeg challenge. Er werden vele complimenten uitgewisseld en verspreid door het schoolgebouw. Thijs Launspach, Pjotr, YouTuber Qucee en KRO-NCRV presentator Klaas van Kruistum waren ook aanwezig om met de studenten in gesprek te gaan over prestatiedruk.
Ook burgermeester Jan van Zanen was aanwezig bij de aftrap en reageerde positief op de campagne: "Heel goed dat hier uitgebreid aandacht voor gevraagd wordt en het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt. Om goed te kunnen functioneren is het belangrijk dat je rust in je hoofd hebt. Ik hoop dat hiermee een positieve beweging tot stand komt."
Met de #GoedGenoeg-campagne hopen ROC Mondriaan, Young Impact en MDT bij te dragen aan het verminderen van prestatiedruk onder jongeren en het bespreekbaar maken van dit onderwerp. Het is mooi om te zien hoe verschillende partijen op deze manier de handen ineenslaan. Meer zien van deze lancering? Check onze socials waarbij we een student interviewen over de samenwerking met MDT.