Ertugrul

Docent

Het begint met een band creëren en dat lukt vaak het best via een individuele aanpak.

“Ik probeer studenten het gevoel te geven dat er veel mogelijk is. Dan neem ik mezelf als voorbeeld, ik zat ooit hier in de klas en nu sta ik ervoor. Sommige studenten hebben een houding van: ja, het is jou wel gelukt maar ons lukt dat niet. Dat probeer ik altijd te doorbreken.” Ertugrul Can is docent op de School voor Zorg en Welzijn Den Haag.

Stage op een basisschool

“Zelf kwam ik op mijn zeventiende als student binnen bij wat toen nog de School voor Helpende Zorg en Welzijn heette. Ik wist toen al dat ik graag voor de klas wilde staan, dat is van jongs af aan al mijn passie geweest. Gelukkig had ik een docent die me daarin steunde; Achim Dekker heeft ervoor gezorgd dat ik een stageplek kreeg op een basisschool. Na mijn diplomering volgde er nog een oriëntatiejaar, omdat het toen nog niet mogelijk was om van niveau 2 naar niveau 4 te gaan. Na dat jaar heb ik de opleiding Onderwijsassistent gedaan op de Waldorpstraat, waarna ik naar het hbo kon.”

Sportkunde

“Bij Inholland heb ik de opleiding Sportkunde gedaan en voor mijn afstudeerstage kwam ik weer op het Leeghwaterplein terecht. Achim kon me wederom helpen. Ik deed onderzoek naar het werkplezier van docenten en had zijn telefoonnummer nog. Uiteindelijk is het me gelukt om hier een aanstelling te krijgen. Ik heb nu collega’s waar ik zelf vroeger les van kreeg. Ik moest wel mijn PDG (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift) nog halen. Via een incompany cursus van Mondriaan heb ik dat gehaald. Inmiddels sta ik volledig voor de klas.“

Persoonlijke gesprekken

“Veel studenten hier hebben niet automatisch een plek waar ze zich op hun gemak voelen, soms zelfs thuis niet. Daarom probeer ik hier in ieder geval een veilige en sfeervolle ruimte te bieden. Laat merken dat je ze serieus neemt. Spreek ze op een positieve manier aan. Het begint met een band creëren en dat lukt vaak het best met een individuele aanpak. Via persoonlijke gesprekken probeer ik ze te overtuigen hoe belangrijk onderwijs voor ze is. Dat zie ik als mijn taak, ik moet de studenten overtuigen, niet andersom. Ik zou het elke docent willen aanraden om veel met studenten te praten. Natuurlijk hebben we het allemaal druk, maar ik zie de gesprekken die ik met studenten heb niet eens als werk.”

Praat met je studenten!

naar alle verhalen