Het verhaal van...

Charina

opleiding Onderwijsassistent

Ik merk echt dat de tekorten in het onderwijs groot zijn. Of beter gezegd: te groot

“Eerst wist ik nog niet wat ik wilde studeren, maar een meisje dat ik kende via mijn bijbaantje gaf de tip om eens aan Onderwijsassistent te denken. Zij deed dat zelf ook bij Mondriaan en was er erg tevreden over. Met kinderen werken leek me altijd al erg leuk om te doen en daarom ben ik bij de Open Dag gaan kijken. Daar kreeg ik een heel goede indruk, de sfeer was heel goed en de studenten daar lieten me enthousiast hun boeken zien en vertelden uitgebreid waar ze allemaal mee bezig waren. Ik heb me aangemeld en inmiddels zit ik al in het derde jaar.” Charina (18) volgt de opleiding Onderwijsassistent op de Henri Faasdreef.

In het diepe

“Ik heb al twee lange stages afgerond. In het eerste jaar kwam ik op een basisschool in de Schilderswijk terecht. Dat vond ik wel zwaar, er waren heel veel kinderen van vluchtelingen op die school en die spraken vaak helemaal geen Nederlands. Zo werd ik wel meteen in het diepe gegooid, ik denk dat het beter is dat je op zo’n school stage gaat lopen als je al wat meer ervaring hebt en dus niet in je eerste jaar. Het jaar daarna werkte ik op een school in het Statenkwartier, dat was heel iets anders. De school was superleuk en de kinderen ook. De ouders zijn dan wel weer wat veeleisender en bemoeien zich meer met school. Ik weet niet of je echt kunt zeggen: hoe makkelijker de kinderen, hoe lastiger de ouders, maar ik heb dat soms wel gedacht.”

Tekorten

“In deze corona-tijd hoef ik niet naar mijn stageplek te komen, er zijn bijna geen kinderen op school dus ze kunnen het prima zonder de stagiairs af. Dat is anders niet zo hoor, ik merk echt dat de tekorten in het onderwijs groot zijn. Of beter gezegd: te groot. Mijn stageplek is nu in de Bloemenbuurt en ik heb al een keer alleen voor de klas gestaan omdat er docenten ziek waren. De directeur moet ook vaak bijspringen, terwijl die toch heel wat andere taken heeft. Als ik mijn diploma heb, wil ik eerst een paar jaar als onderwijsassistent gaan werken en dan pas naar de PABO. Als ik volgend jaar al naar de PABO ga, dan ben ik waarschijnlijk op mijn 21e al klaar en dan vind ik mezelf eigenlijk nog te jong om als gediplomeerd docent voor de klas te staan. Daarom doe ik liever eerst wat werkervaring op, daar heb ik nog tijd genoeg voor."

Mijn tip aan de overheid zou zijn: ga vooral door met campagnes om meer studenten op de PABO te krijgen.

naar alle verhalen