Blue School bestaat vandaag 1 jaar!

18 maart 2022

Blue School bestaat vandaag 1 jaar. Midden in coronatijd opende de praktijkschool voor mbo-studenten Retail op 18 maart 2021 haar duurzame denimwinkel in Westfield Mall of the Netherlands. Blue School leidt op tot (Denim) Store Manager. Tien studenten van mboRijnland en ROC Mondriaan startten hun opleiding in dit unieke concept, waarbij de winkel hun klaslokaal is, twee rasechte ondernemers hun leermeesters en twee docenten hun dagelijkse begeleiders. Een terugblik op dit eerste turbulente jaar.

​Hoe het begon

Na spannende momenten en de vraag of de winkel wel op tijd klaar en ingericht zou zijn, opende Blue School haar deuren op 18 maart. Het werd een online opening, heel anders dan het gedroomde grote feest op locatie met partners, bezoekers en pers. Tot aan de zomer werd de winkel gerund door studenten Retail Manager van beide mbo-scholen; zij liepen gedurende deze periode stage. In augustus 2021 startten tien kersverse en geselecteerde studenten de opleiding in de Blue School. De opleiding (Denim) Store Manager is de eerste mbo Retail opleiding van Nederland waar studenten volledig in de praktijk worden opgeleid.

Student Luca Boëm (18 jaar): "Het allerleukste aan de Blue School vind ik dat je veel eigen invulling hebt. Elk blok bestaat uit challenges zoals: hospitality en sales. IN het tweede jaar mag je ook je eigen challenge kiezen. Dus als jij wilt stagelopen in het buitenland, dan wordt bekeken of dit mogelijk is. Verder ben je veel in de praktijk aan het leren en ik vind dat gewoon de beste manier. De eerste keer een klant aanspreken is natuurlijk super eng - zeker omdat je het goed wilt doen - maar je wordt er snel beter in en er is altijd een docent of ondernemer aan wie je vragen kunt stellen. Als je iets met Retail wilt doen en niet graag uit een boek leert, dan is deze opleiding echt een aanrader."

Blue School als klaslokaal

Blue School stoomt je klaar tot (Denim) Store Manager op basis van vijf pijlers: Sales, Retail & Innovation, Hospitality, Denim en Personal Development. Studenten krijgen veel verantwoordelijkheden en er zijn verschillende rollen. Denk aan: visual merchandiser, adviseur en verkoopspecialist. De opleiding duurt drie jaar en iedere acht weken gaan studenten een challenge aan. Om deze op te lossen krijg zij trainingen van professionals, voeren ze opdrachten uit in Westfield Mall of The Netherlands en lopen ze stage in de Blue School Store.

Inmiddels zijn er 7 challenges ontworpen, allemaal in samenwerking met het bedrijfsleven. Zo is de Hospitality challenge ontworpen samen met Hilton The Hague, hebben de studenten de 4-star training van Westfield ontvangen en hebben ze diverse trainingen gehad van professionals uit het vak. De Inkoop en Merchandise challenges waar de studenten op dit moment mee bezig zijn, zijn ontwikkeld samen met Just Brands. Verder hebben de studenten een eigen webshop geopend. Deze wordt volledig door studenten beheerd. https://blueschool.nl/winkel/

Uitdagingen

Natuurlijk heeft Blue School ook voor uitdagingen gestaan. Studenten gaan 's avonds, in het weekend en tijdens vakanties naar school. De winkel is namelijk 7 dagen per week, 364 dagen per jaar geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur. Daarom krijgen ze op andere momenten 'weekend' en vakantie. Dat vraagt een enorm aanpassingsvermogen van alle betrokkenen. Gelukkig leren de studenten zich aanpassen en lossen studenten dit zelf met elkaar op. Koen den Ouden, docent Blue School: "In coronatijd hebben we natuurlijk, net als elke winkel, last gehad van de lockdowns. Gelukkig hebben we ons weten aan te passen en was vooral de flexibiliteit van onze studenten fantastisch."


Meer nieuws lezen